پداگوژی

با سلام
این وبلاگ در جهت ارائه مطالبی در زمینه های روانشناسی و تعلیم و تربیت ایجاد شده است. امید است با نظرات و پیشنهادات خود ما را در ارتقای سطح وبلاگ یاری فرمایید.

بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

 DACUM  کلمه ای است که از حروف اول کلماتDeveloping A Curriculum  اقتباس شده است و به معنای تدوین یک برنامه درسی می باشد. براساس ریشه و خاستگاه اصلی دیکوم ،که از مرکز آموزش و پرورش، کارآموزی و استخدام  در کشور امریکا توسعه یافته است، از این واژه برای اشاره به مرحله تجزیه و تحلیل در یک الگوی پنج مرحله ای «برنامه ریزی درسی و آموزشی نظام دار» (SCID) اشاره می شود.

کارگاه تجزیه و تحلیل "دیکوم" ، متشکل از یک نفر تسهیل کننده کارگاه آموزشی و حدود 12 – 5 نفر از کارکنان متخصص و کارشناس از حرفه یا شغل مربوط و سایر قلمروهای مرتبط می باشد.

 "دیکوم" بر دو فرض منطبق است:

1.کارکنان خبره ، دقیق تر از سایر افراد می توانند ، شغل یا حرفه خود ، زیردستان و یا همکاران خود را ، توصیف و تعریف نمایند.

2.انجام درست هر وظیفه ، مستلزم به کارگیری دانش ، مهارت ها، ابزارها و رفتارهای مثبت کارکنان می باشد.


˜مزایای تکنیک دیکوم:

* تعامل گروهی ، استفاده از بارش مغزی ، هم افزایی گروهی، توافق گروهی ، جلب حمایت کارمند ، آینده محوری ، برون دادهای جامع و کیفیت برتر اشاره کرد. هنگامی که کمیته تحلیل شغل، چارت مربوط به یک حرفه را رسم می کند، مشارکت جدی اعضای کمیته در این فرایند ، منجر به حمایت آن ها از این برونداد می شود ، پشتیبانی مهمی که به ندرت می توان از سایر روش ها به دست آورد.

* موفقیت هر سازمان یا شرکت ، همواره تابعی است از کیفیت کارکنانش و باید برای کمک به کارکنان برای مواجهه با چالش هایی که با آن مواجه هستند ، بهترین و کیفی ترین تحصیلات ،آموزش و بهسازی فراهم شود.لذا یکی از محصولات این تکنیک ، نیازسنجی آموزشی معتبری است که اهداف کلی،اهداف ویژه و حتی محتوای آموزش های مورد نیاز سازمان را ارائه می کند و هنگام طراحی یک برنامه یا دوره آموزشی جدید و یا بازبینی و تجدیدنظر در یک برنامه موجود ،به این سوال اساسی مربیان و مدرسان ، پاسخ داده می شود که:چه چیزی باید آموزش داده شود؟

*تمام رویکرهای مدیریت و بهبود کیفیت نظیر  TQM، ISO9000 ، QS9000 ، ISO10015 و ... مستلزم مشارکت شرکت ها و سازمان ها برای تدارک و استفاده از اطلاعات دقیق و تفصیلی درباره وظایف ، نقش ها و مسئولیت های کارکنان ، فرایندها ، نظام ها ، وظایف و تکالیف کاری می باشد که دیکوم بهترین روش موجود برای جمع آوری این نوع اطلاعات است.

*"دیکوم" شغل را به دقت تعریف می کند و دقیقاً آنچه که در حال حاضر در یک شغل در حال رخ دادن است شناسایی کرده و مشخص می نماید:

˜        - آیا تمام این وظایف دارای ارزش افزوده اند ؟

˜        - آنچه که دارد انجام می شود واقعاً باید انجام شود ؟

˜        - چه چیزهایی از افرادانتظار می رود انجام دهند که در حال حاضر انجام نمی دهند؟

˜        - چرا این وظایف غیر موثر و با ارزش افزوده کم را انجام می دهند؟      

˜        چه موقعی باید از "دیکوم " استفاده کرد ؟

* زمانی که سازمانی تازه تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز می کند.

* وقتی که مشاغل جدیدی به سازمان اضافه می شوند.

*هنگامی که روش های جدید مانند تغییرات "فن آوری ، ساختاری، فرایندی،استانداردها و ... ، تغییرات شگرفی در چگونگی انجام مشاغل ایجاد می کند.

* وقتی که مدت زیادی از آخرین دوره تجزیه و تحلیل شغل گذشته است.

* زمانی که کارکنان با سابقه ای که شغل به دلیل توانائی های شخصی آنان تعریف  شده، با شاغلان جدید و تازه کار جایگزین می شوند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۸
پداگوژی

مطالعات عصب‌- تربیت (Neuroeducational Studies) دانش میان ‌رشته­ای  مرکب از علوم اعصاب، علوم شناختی، روان‌شناسی، و علوم تربیتی است که رسالت اساسی آن ایجاد یک بنیاد مسستحکم پژوهشی برای دانش و عمل تربیت است. این دانش نوین به مطالعه دلالت‌ها و کاربردهای علوم اعصاب درنظریه، سیاست و عمل تربیتی- پداگوژی و برنامه درسی- می‌پردازد. در طول دو دهه گذشته تلاش های زیادی جهت تاسیس و ارتقای این دانش بین‌رشته‌ای در برخی از دانشگاه‌های معتبر در سراسر دنیا صورت گرفته است. همچنین در حال حاضر، برخی از سازمان‌ها، موسسات و انجمن های علمی در جهت معرفی و ارتقا این دانش جدید به فعالیت می‌پردازند که از جمله آنها می توان به مراکز و گروه‌های زیر اشاره کرد:

           گروه مطالعاتی مغز، علوم اعصاب و تربیت وابسته به انجمن پژوهش‌های تربیتی آمریکا

http://www.aera-brain-education.org/))

               گروه مطالعاتی علوم اعصاب و تربیت وابسته به انجمن اروپایی مطالعات یادگیری و آموزش

(http://www.earli.org/special_interest_groups/22._Neuroscience_and_Education)

           جامعه بین المللی ذهن،  مغز و تربیت

(http://www.imbes.org/)

         مرکز علوم اعصاب و تربیت دانشگاه کمبریج

(http://www.cne.psychol.cam.ac.uk/)

        مرکز مطالعات علوم اعصاب تربیتی

 (http://www.educationalneuroscience.org.uk/events.html)

        موسسه عصب‌- تربیت: کاربرد پژوهش مغز در تدریس و یادگیری

(http://www.theneuroeducationinstitute.com/)

       شبکه پژوهشی عصب‌-تربیت دانشگاه بریستول

 (http://www.neuroeducational.net/

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۳:۰۹
پداگوژی